Thursday 29 October 2015

Si Manja Memerlukan Lemak Untuk Perkembangan Otak Pada Awal Tumbesaran Mereka.

Masih tercari-cari apa diet yang sesuai untuk perkembangan otak si manja ibu. Terpandang Artikel Pa&Ma yang mengatakan Si Manja Memerlukan Lemak Untuk Perkembangan Otak Pada Awal Tumbesaran Mereka.

Si Manja Memerlukan Lemak Untuk Perkembangan Otak Pada Awal Tumbesaran Mereka.
Otak anak semakin berkembang

Lemak yang macam mana yang sesuai dengan si manja kita? Mesti bukan lemak sembarangankan? Kita kena tahu cara utama untuk menggalakkan perkembangan optimum otak kanak-kanak ialah melalui diet yang mengandungi asid lemak perlu yang mencukupi.

Asid lemak perlu tidak boleh di hasilkan oleh tubuh dan perlu di perolehi daripada makanan. Jadi, kita sebagai ibu bapa harus tahu apakah asid lemak perlu mengapa anak-anak perlukannya dan bagaimana kita nak pastikan mereka mendapat secukupnya.

Si Manja Memerlukan Lemak Untuk Perkembangan Otak Pada Awal Tumbesaran Mereka.

Lemak yang di perlukan untuk fungsi otak anak-anak ialah asid lemak Omega-3 yang boleh didapati daripada kacang soya, kekacang, tuna dan salmon. Juga asid lemak omega-6 yang boleh didapati daripada kekacang, minyak bunga matahari, bijan dan minyak sayuran.

Omega-3 dan omega-6 turut menghasilkan sejenis bahan kimia Yang dikenali sebagai eicosanoids. Antara bahan yang terdapat dalam kumpulan eicosanoid ialah prostaglandins. Peranan prostaglandins pada tubuh ialah:

😊 memastikan suhu badan kekal pada tahap normal.
😊 membaik pulih sel dan membentuk sel-sel baru.
😊mengawal tekanan bendalir terutamanya pada bahagian mata dan telinga.
😊 penting untuk tindak balas alergik
😊 mengawal aturan sistem pencernaan di dalam perut.

Fungsi Lemak!

Lemak penting kepada anak kita kerana dapat membantu penyerapan nutrien, transmisi saraf dan mengekalkan keutuhan membran sel. Selain dariada membekalkan tenaga, lemak juga membantu mengekalkan kesihatan kulit dan rambut, melindungi organ penting dalam tubuh dengan menebat dan mengekalkan suhu badan.

Fungsi lemak dalam tubuh anak:-

  1. Membekalkan bagan seakan hormon untuk mengawal banyak fungsi badan.
  2. Asid lemak omega-3 membantu pertumbuhan, perkembangan dan fungsi otak.
  3. Membantu tubuh menyerap vitamin A,D,E dan K yang larut lemak.
  4. Membekalkan komponen struktur mielin, sarung penebat lemak di sekeliling setiap saraf bagi mmbolehkannya menghantar perutusan dengan cepat.
  5. Komponen penting untuk kesihatan dan fungsi membran.
  6. Menebat dan bertindak sebagai penyerap hentakan bagi tulang dan organ.
Kanak-kanak memerlukan lebih banyak lemak dalam diet mereka. Oleh yang demikian, kita di nasihatkan agar memberi anak-anak 2 hingga 3 cawan susu setiap hari.

Si Manja Memerlukan Lemak Untuk Perkembangan Otak Pada Awal Tumbesaran Mereka.
Perkembangan Otak anak


Walaupun kadang-kadang kita khuatir mengenai pengambilan lemak berlebihan.  Anak-anak yang berumur dibawah 2 tahun tidak seharusnya di beri susu rendah lemak, susu krim atau susu tanpa lemak kecuali dinasihatkan oleh pakar pemakanan dan pakar pediatrik.

Kandungan lemak mengikut saranan susu hidangan untuk setiap hari adalah memadai dan boleh menolong membekalkan jumlah keperluan tenaga untuk tumbesaran yang normal.

Link Berkaitan :
1) Lemak - omega-3
2) Omega-3 untuk lebih tumpuan

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda... Jemput ler bertandang lagi..