Tuesday 31 March 2015

Elak Ketiak Hitam Berkarat Ditegur Orang Tersayang.. Buat Malu je.

Ketiak walaupun nampak tak berapa penting dalam penampilan kita sehari-hari tetapi boleh membuatkan keyakinan kita berkurangan. Mesti ada rasa pelik dan rendah diri. Tak tahu macam mana nak elak ketiak hitam berkarat ditegur orang tersayang... eee malunya..

Ketiak Hitam Berkarat


Masalah ketiak hitam berkarat ni bukan sahaja terjadi pada ibu-ibu yang mengandung tau, tapi boleh terjadi kat anak-anak gadis yang meningkat dewasa. Ada yang nak kahwin hujung tahun ni mengalami masalah ni. Aduihh adik-adik, seganla bila bakal suami tengok nanti.

Pengantin Dilema Ketiak Hitam?

Pada ibu-ibu atau akak-akak yang dah kawin perasan tak suami seakan cuba elak diri dari pandang ketiak korang bila nak bermanja. Takut terbantut selera.. Tak caya cuba tanya cik abang betul ke tak. Jangan amik mudah akak semua ketiak hitam berkarat ni la boleh jadi penyebab hubungan tak seperti yang di harapkan.

Uiish.. Ketiak hitam


Ada beberapa sebab kenapa ketiak hitam berkarat boleh terjadi. Nampak simple tapi ini yang lah yang sebenarnya.


Punca Ketiak Hitam Berkarat Terjadi.

  1. Pemilihan dan penggunaan deodoran yang tidak sesuai dengan kulit boleh menyebabkan ketiak hitam dan tona kulit tak sekata. Bagi yang kulit sensitif boleh menyebabkan kulit anda kelihatan seperti melecur. Berhati-hati dalan pemilihan deodoran ni. 
    Deodoran yang bersesuain
  2. Bila deodoran yang dipakai seharian tidak dibersihkan dengan sempurna dan bercampur dengan peluh dikhuatiri mengundang bakteria dan menyebabkan ketiak menjadi hitam.
  3. Ibu-ibu yang hamil berlaku ketiak hitam kerana perubahan hormon dan genetik.
  4. Penggunaan alat pencukur yang tidak bersih boleh menggalakkan pembiakan bakteria dan ketiak menjadi hitam.  
    Cukuran penyebab ketiak hitam
  5. Kaedah bercukur yang tidak betul akan menyebabkan kulit terluka dan meninggalkan parut.
  6. Memakai pakaian yang ketat terutama dibahagian lengan dikenal pasti antara penyebab ketiak menjadi gelap. Berlakunya penggeseran antara ketiak dan baju membuatkan bahagian ini tidak selesa.

Cara-cara mengatasi ketiak hitam berkarat

  1. Pastikan mandi dengan sempurna dan gunakan sabun khas bagi membantu menghilangkan kesan gelap. Dapatkan nasihat doktor sebelum membeli sebarang produk termasuk sabun.
  2. Pakai pakaian yang longgar dan menyerap peluh supaya dapat memberi ruang pengudaraan kepada tubuh.
  3. Gunakan bedak anti bakteria dibahagian bawah lengan selepas mandi. Dikatakan bedak dapat memgurangkan peluh.
  4. Di sarankan melakukan rawatan wax berbanding mencukur kerana ia lebih selamat dan tidak membuatkan kulit dibahagian ketiak hitam.
  5. Pastikan alat bercukur bersih dan tidak berkarat.
  6. Sental tubuh dan bawah ketiak dengan skrub khas bagi menanggalkan sel mati dan menghilangkan daki serta parut.
  7. Elakkan memyembur pewangi di bawah ketiak kerana boleh menggalakkan pembiakan bakteria apabila peluh bercampur.
  8. Pilih deodoran yang mengandungi unsur mineral seperti kristal. Ia sesuai untuk golongan berkulit sensitif.
  9. Amalkan pemakanan yang sihat, seperti suplemen yang boleh membantu memulihkan sel yang mati, menghilangkan parut dan membantu mengecilkan pori-pori kulit.

Vitamin atau suplemen yang boleh membantu mengelakkan ditegur ketiak hitam berkarat yang terbaik adalah Energizing Soy Protien (ESP).

ESP - Energizing Soy Protien

ESP memang dicipta 100% dari soya segar dan paling utama ia Non-GMO. Esp juga memastikan sel kulit kita yang telah mati berganti dengan yang baru dan lebih sihat. Esp jugak bertindak mengurangkan parut pada kulit.

Bukan sahaja membuatkan ketiak kita kembali cerah dan tona kulit sekata, malah ESp memberi seluruh kulit kita gebu, cantik dan kekal lembab. Banyak lagi benefit ESP yang adik, kakak semua bakal dapat bila consume esp.

Boleh baca di sini:-

Nampak seperti semuanya sempurna, kulit gebu, muka cantik, badan putih melepak tapi.. Masalah ketiak hitam berkarat yang teruk. Saya dulu Cadang amik ESp sebab nak ada tenaga dan di sebabkan juga parut besar di perut selepas mengandung anak pertama scretch mark. Tapi sangat tak sangka ketiak boleh kembali cerah sekata.

Sebab tu saya nak sangat kongsi kehebatan ESP ni dengan adik-adik dan akak-akak semua. Jangan sampai kita kehilangan keyakinan dan malu bila ditegur orang tersayang tentang ketiak hitam. Lagi malu kalu di gelakkan beramai-ramai. Ish jom semua elakkan diri kita diperkatakan lagi. Hubungi saya seperti nama dan no telefon di bawah untuk dapatkan ESP korang.


~ mazmohd ~
012-6568548
Shaklee id: 1073481
FB : Kakcik Maz

"Mencegah Lebih Baik Dari Merubati"

Cod area: Shah Alam, Bukit Subang, Sungai Buloh, Paya Jaras, Damansara Damai, Subang Airport, Petaling Jaya, Sungai Way, Kelana Jaya





No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda... Jemput ler bertandang lagi..