Sunday 26 October 2014

Amalan Doa ketika Sakit Bersalin

Menurut tatacara yang disarankan dalam agama islam ketika hendak bersalin bagi mengurangkan kesakitan patut diamalkan oleh semua bakal ibu. Rasa sakit bersalin akan tetap dirasai walaupun proses kelahiran itu mudah. Wanita yang mudah bersalin adalah bernasib baik kerana proses melahirkan pendek berbanding dengan wanita yang terpaksa menanggung sakit bersalin yang agak lama.



Bagi wanita-wanita islam, daya tahan sakit bersalin tinggi kerana keyakinan yang ada di dalam hati dan sentiasa membesarkan Allah S.W.T.



Kesakitan ketika bersalin adalah disebabkan oleh kuncupan rahim untuk memaksa bayi keluar dari rongga punggung ibu. Ini mendatangkan rangsangan kepada urat saraf dan membawa mesej ini kepada saraf tunjang dan seterusnya ke otak.




Sebagai seorang muslim, salah satu cara untuk menahan sakit bersalin iaitu dengan berzikir, beristighfar, mengucapkan nama Allah, bertasbih dan sebagainya, maka Allah akan meringankan kesakitan yg dialaminya.

Doa-doa menjelang bersalin

Jika telah terasa sakit bersalin, hendaklah para ibu hamil membanyakkan baca ayat-ayat Al-Quran. Dia antara ayat yang di amalkan ialah:

1) Surah Al-Anbiyak ayat 87



2) Ayat Kursi / Al-Baqarah ayat 255


3) Surah Al-A'raf ayat 54




4) Surah Al-Falaq



5) Surah An-Nas


Doa Selesai Bersalin Dengan Selamat


Jika bayi yang lahir itu lelaki hendaklah walinya mengucapkan lafaz azan di telinga kanan anaknya.
Jika bayi itu perempuan maka hendaklah mengucapkan lafaz iqamah di telinga kanan anak tersebut.

Semoga para ibu bersedia untuk menghadapi saat bersalin. Walaupun sakit tetapi rasa sakit tu akan hilang bila bayi yang anda kandung 9bulan 10hari itu keluar... Subhanallah..... Sungguh besar pemberian Allah..

Semoga sharing ini berguna untuk semua.

************************************************



"Mencegah Lebih Baik Dari Merubati"

~ mazmohd ~
012-6568548
Shaklee id: 1073481
FB : Kakcik Maz

Cod area: Shah Alam, Bukit Subang, Sungai Buloh, Paya Jaras, Damansara Dam5tai, Subang Airport, Petaling Jaya, Sungai Way, Kelana Jaya

************************************************

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda... Jemput ler bertandang lagi..